Probiotika a jejich pozitivní vliv na lidské zdraví

Probiotika a jejich pozitivní vliv na lidské zdraví

V současnosti jsou probiotika definována jako živé mikroorganismy. Probiotika pozitivně působí na střevní mikroflóru, která ovlivňuje jak průběh trávení, tak celkovou imunitu organismu. Nejčastěji používané kmeny probiotik jsou laktobacily a bifidobakterie.

Živinami pro probiotika jsou tzv. prebiotika, která se přidávají do většiny probiotiky za účelem podpory růstu bifidobakterií ve střevě. Nejčastěji jsou to inulin a fruktooligosacharidy.

Důležitost střevní mikroflóry

Při narušení střevní mikroflóry dochází k přemnožení patogenních bakterií. Narušení střevní mikroflóry může vést ke vzniku onemocnění, jako je například průjem, zánět střev, rakovina střeva a další.

Přátelské probiotické bakterie naopak příznivě ovlivňují složení střevní mikroflóry. Jejich suplementace pak může sloužit jako prevence nebo podpůrná terapie proti střevním onemocněním.

Mezi pozitivní účinky probiotik patří zejména:

  • Vstřebávání vitamínů – kmeny laktobacilů a bifidobakterií jsou schopny v lidském těle produkovat vitamín K a vitamíny ze skupiny B (B2, B11, B12). [1]
  • Stimulace buněčné imunity – tento pozitivní účinek byl zkoumán teprve nedávno a výsledky vědeckých studií naznačují zlepšení obranných mechanismů lidského těla a pomoci s prevencí autoimunitních onemocnění. [2]
  • Snížené riziko rakoviny tlustého střeva – studie zkoumající vliv probiotik na zdraví organismu se zaměřila na vliv probiotik v souvislosti s rakovinou tlustého střeva, kde byl u zvířat prokázán pokles případů rakoviny při pravidelném podávání probiotik. U lidí jsou stále předmětem zkoumání, ale dlouhodobé pozitivní účinky se již začínají objevovat. [3]
  • Snížení stresu – vědci při zkoumání vlivu probiotik zjistili, že bakterie ve střevech produkují neurotransmittery, které ovlivňují naši náladu. Jedná se konkrétně o hormon serotonin, dopamin a kyselinu gama-aminomáselnou (GABA). [4] [5]
  • Pomoc při léčbě infekčních onemocnění – některé studie došly k závěru, že probiotika mohou podpořit léčbu chronického onemocnění trávicího traktu jako je Crohnova choroba. [6]

Probiotické kmeny

Mezi probiotickými kmeny se najdou takové, které stimulují imunitní systém – imunostimulační, ale i takové, které zmírní příznaky intolerance laktózy, případně průjmy způsobené antibiotickou léčbou.

Lactobacillus

Laktobacily jsou bakterie mléčného kvašení, které rozkládají laktózu a další cukry na kyselinu mléčnou. U lidí jsou součástí mikroflóry v trávicí soustavě a u žen tvoří slizniční flóru vagíny žen ve fertilním věku (15-49 let).

Laktobacily se využívají ke konzervaci potravin (kysané zelní, nakládané okurky) nebo na výrobu mléčných produktů (sýry, jogurty, acidofilní mléko).

Obr. 1 – Micro-morphological image of Lactobacillus plantarum strain | Zdroj

Lactobacillus acidophilus je druh prospěšné mléčné bakterie. Podporuje trávení, zabraňuje množení patogenů a hub ve střevním systému. Přispívá k prevenci a zmírnění zácpy, průjmu. Pomáhá při léčbě některých zánětlivých onemocnění (IBS, Crohnova choroba), zlepšuje činnost imunitního systému a snižuje riziko vzniku některých onemocnění dýchacích cest. [7]

Lactobacillus rhamnosus napomáhá zdraví žaludku a střevního traktu. Preventivně působí proti vzniku průjmu, infekci močových cest (IMC). Další pozitivní účinky jsou stále předmětem zkoumání vědeckých studií, jde zejména o zvýšení citlivosti na inzulín, snížení hladiny cholesterolu v krvi nebo pomoc při boji s alergiemi. [8]

Lactobacillus plantarum je jedna ze složek lidské střevní flóry. Několik klinických studiích prokázalo, že tento kmen probiotik může pomoci zmírnit některé příznaky syndromu dráždivého tračníku (IBS) a mohl by se tak v budoucnu použít při léčbě tohoto onemocnění. [9]

Lactobacillus casei dokáže regulovat trávicí systém. Kmen L. casei tak může být použít k prevenci nebo léčbě průjmu a další zažívací potíže jako je zánětlivé onemocnění střev (IBD), syndrom dráždivého tračníku (IBS) nebo laktózová intolerance. [10]

Lactobacillus reuteri je druh bakterií, který patří k druhu hlavních bakterií produkujících kyselinu mléčnou. Může se nacházet v lidském střevním traktu, i když ne vždy a často v poměrně nízkém počtu. Kmen L. reuteri hraje roli při eliminaci infekcí a zmírnění gastrointestinálních poruch. [11]

Bifidobacterium

Bifidobakterie se nacházejí ve střevech. Dosud bylo objeveno téměř 50 druhů těchto prospěšných bakterií s různými vlastnostmi. Bifidobakterie tvoří méně než 10% baktérií ve střevním mikrobiomu u dospělého člověka.

Jako přátelské bakterie se některé druhy bifidobakterií používají jako probiotika a jejich suplementace tak může mít pozitivní vliv na lidské zdraví.

Obr. 2 – Bifidobacterium bifidum by J. Doe, J. Smith & F. Bloggs | Zdroj

Bifidobacterium animalis působí v tlustém střevě a roste v mléce. Studie, které zkoumali tyto bakterii objevili pozitivní vlastnosti jako je posílení imunity a zlepšení funkce střevní bariéry. [12]

Bifidobacterium infantis se vyskytuje už v dutině ústní a v zažívacím traktu pomáhá správnému zažívání. Mezi jeho pozitivní vlastnosti patří zejména potlačující účinek při bolesti břicha, syndromu dráždivého střeva a pomoc při nadýmání. [13]

Bifidobacterium bifidum patří mezi nejběžnější probiotické bakterie, které se nacházejí v tlustém a tenkém střevě. Může pomoci podpořit zdraví střev a zmírnit příznaky zánětu a syndromu dráždivého tračníku (IBS) . [14]

Bifidobacterium longum je klinicky prokázané jako účinné, zavedené, multifunkční probiotikum, které má dlouhou historii v použití při zmírňování gastrointestinálních, imunologických a infekčních onemocnění. [15]

Bifidobacterium lactis má pozitivní vliv na funkci střev a podporu imunity. Tento kmen probiotik má preventivní účinek proti průjmu a dokáže zmírnit vedlejší účinky antibiotické léčby. [16]

Bifidobacterium breve působí v tlustém střevě. B. breve nemá přenosné vlastnosti rezistence na antibiotika, není cytotoxický a má imunostimulační schopnosti. Pozitivní vliv mohou mít také při léčbě antibiotiky nebo chemoterapií. [17]


Zdroje

[1] Qing Gu and Ping Li (2016). Biosynthesis of Vitamins by Probiotic Bacteria, Probiotics and Prebiotics in Human Nutrition and Health, Venketeshwer Rao and Leticia G. Rao, IntechOpen. DOI: 10.5772/63117.

[2] Rabia Ashraf & Nagendra P. Shah (2014) Immune System Stimulation by Probiotic Microorganisms. Critical Reviews in Food Science and Nutrition, 54:7, 938-956, DOI: 10.1080/10408398.2011.619671.

[3] Hendler R, Zhang Y. (2018) Probiotics in the Treatment of Colorectal Cancer. Medicines (Basel, Switzerland). 5, 101. DOI: 10.3390/medicines5030101.

[4] Galland L. (2014). The gut microbiome and the brain. Journal of medicinal food, 17(12), 1261–1272. DOI: 10.1089/jmf.2014.7000.

[5] Zhang, N., Liao, X., Zhang, Y., Li, M., Wang, W., & Zhai, S. (2019). Probiotic supplements for relieving stress in healthy participants: A protocol for systematic review and meta-analysis of randomized controlled trials. Medicine, 98(20), e15416. DOI: 10.1097/MD.0000000000015416.

[6] Ghouri, Y. A., Richards, D. M., Rahimi, E. F., Krill, J. T., Jelinek, K. A., & DuPont, A. W. (2014). Systematic review of randomized controlled trials of probiotics, prebiotics, and synbiotics in inflammatory bowel disease. Clinical and experimental gastroenterology, 7, 473–487. DOI: 10.2147/CEG.S27530.

[7] 9 Ways Lactobacillus Acidophilus Can Benefit Your Health. Healthline Media [online]. [cit. 2020-10-14]. Dostupné z: https://www.healthline.com/nutrition/lactobacillus-acidophilus.

[8] Lactobacillus rhamnosus: A Probiotic With Powerful Benefits. Healthline Media [online]. [cit. 2020-10-14]. Dostupné z: https://www.healthline.com/nutrition/lactobacillus-rhamnosus.

[9] The Benefits and Uses of Lactobacillus Plantarum. Verywell Health [online]. [cit. 2020-10-14]. Dostupné z: https://www.verywellhealth.com/lactobacillus-plantarum-benefits-uses-side-effects-4152035.

[10] Why You Should Use the Probiotic Lactobacillus Casei. Healthline Media [online]. [cit. 2020-10-14]. Dostupné z: https://www.healthline.com/health/digestive-health/lactobacillus-casei.

[11] Mu, Q., Tavella, V. J., & Luo, X. M. (2018). Role of Lactobacillus reuteri in Human Health and Diseases. Frontiers in microbiology, 9, 757. DOI: 10.3389/fmicb.2018.00757.

[12] Quigley, E. M. (2017). Bifidobacterium animalis spp. lactis. In The Microbiota in Gastrointestinal Pathophysiology: Implications for Human Health, Prebiotics, Probiotics, and Dysbiosis (pp. 127-130). Elsevier. DOI: 10.1016/B978-0-12-804024-9.00013-6.

[13] How to Use the Probiotic Bifidobacterium Infantis. Healthline Media [online]. [cit. 2020-10-14]. Dostupné z: https://www.healthline.com/health/bifidobacterium-infantis.

[14] Bifidobacterium Bifidum: Benefits, Side Effects, and More. Healthline Media [online]. [cit. 2020-10-14]. Dostupné z: https://www.healthline.com/health/bifidobacterium-bifidum.

[15] Wong, C.B., Odamaki, T., and Xiao, J. zhong (2019). Beneficial effects of Bifidobacterium longum subsp. longum BB536 on human health: Modulation of gut microbiome as the principal action. Journal of Functional Foods 54, 506–519. DOI: 10.1016/j.jff.2019.02.002.

[16] Uusitupa, H. M., Rasinkangas, P., Lehtinen, M. J., Mäkelä, S. M., Airaksinen, K., Anglenius, H., Ouwehand, A. C., & Maukonen, J. (2020). Bifidobacterium animalis subsp. lactis 420 for Metabolic Health: Review of the Research. Nutrients, 12(4), 892. DOI: 10.3390/nu12040892.

[17] Bozzi Cionci, N., Baffoni, L., Gaggìa, F., & Di Gioia, D. (2018). Therapeutic Microbiology: The Role of Bifidobacterium breve as Food Supplement for the Prevention/Treatment of Paediatric Diseases. Nutrients, 10(11), 1723. DOI: doi.org/10.3390/nu10111723.